«Powrót

Obsługa osób niepełnosprawnych

Obsługa osób niepełnosprawnych

Obsługa osób niepełnosprawnych

Symbol osoby z dysfunkcją słuchu - kontur ucha przekreślony białym paskiem na niebieskim tle

Informacja dla osób niesłyszących lub słabosłyszących

Z dniem 01 kwietnia 2012 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (j.t. Dz.U. z 2017 r., poz.1824), na podstawie której, organ administracji publicznej jest zobowiązany do udostępnienia usługi pozwalającej na komunikowanie się przy wykorzystaniu środków wspierających komunikację.
Osoba niepełnosprawna mająca trudności w komunikowaniu się, zgodnie z w/w ustawą jest uprawniona do korzystania z dostępnych w naszym Urzędzie Skarbowym następujących środków komunikacji:

  • poczty tradycyjnej - adres siedziby głównej Urzędu
    ul. Biskupa I. Świrskiego 45
    08-110 Siedlce
  • poczty elektronicznej Urzędu: us.siedlce@mf.gov.pl
  • telefonu 25 633 15 25
  • faksu 25 633 15 25
  • strony internetowej urzędu

W myśl ustawy, osoba niepełnosprawna zwana osobą uprawnioną, ma prawo do swobodnego korzystania z wybranej przez siebie formy komunikowania się. Ponadto osoba uprawniona ma prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej w kontaktach z Urzędem. Osoba przybraną może być wybrana przez nią osoba, która ukończyła 16 lat i ułatwi jej porozumienie się oraz udzieli pomocy w załatwieniu spraw w organie podatkowym.

Istnieje również możliwość, aby osoba uprawniona mogła skorzystać w kontakcie z Urzędem z pomocy tłumacza języka migowego:
PJM- polski język migowy,
SJM- system językowo migowy
SKOGN- sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych
Świadczenie jest bezpłatne dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DZ.U. z 2011 r. Nr 127, poz.721 i Nr 171, poz.1016).

Aby skorzystać z pomocy tłumacza, osoba uprawniona musi co najmniej 3 dni wcześniej zgłosić chęć skorzystania z usługi Urzędu na piśmie (formularz dostępny w Sali Obsługi Klienta Punkt - Nr 2 przy ulicy Biskupa I. Świrskiego 45 lub na stronie internetowej Urzędu - http://www.mazowieckie.kas.gov.pl/urzad-skarbowy-w-siedlcach. Wypełniony formularz można wysłać także za pośrednictwem poczty, drogą mailową lub faksem. We wniosku należy wskazać wybraną metodę komunikowania się oraz przewidywany termin i godzinę wizyty w Urzędzie. W przypadku braku możliwości realizacji świadczenia, Naczelnik Urzędu Skarbowego zawiadamia wraz z uzasadnieniem osobę uprawnioną, wyznaczając możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazując na inną formę realizacji uprawnień określonych w ustawie.
Ponadto istnieje możliwość udostępnienia przez Urząd osobie uprawnionej dokumentów niezbędnych do załatwienia sprawy, w formie dla niej dostępnej.

Wnioski o zapewnienie dostępności