AKTUALNOŚCI

«Powrót

Księgowi i doradcy podatkowi załatwią zdalnie więcej spraw klientów

Księgowi i doradcy podatkowi załatwią zdalnie więcej spraw klientów

Księgowi i doradcy podatkowi załatwią zdalnie więcej spraw klientów

Laptop, na ekranie zawieszone są słuchawki z mikrofonem i napis obsługa klienta KAS przez Internet, telefon, w urzędzie
  • Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zorganizowały webinarium dla księgowych i doradców podatkowych dotyczące kolejnych ułatwień w obsłudze klientów.
  • Eksperci wyjaśniali, w jaki sposób korzystać z identyfikacji telePIN w celu bezpiecznego uzyskania informacji objętych tajemnicą skarbową podczas rozmowy z konsultantem infolinii KAS.
  • Podczas webinarium klienci dowiedzieli się również o tym, w jaki sposób realizować swoje obowiązki podatkowe lub uzyskać informacje w pozostałych kanałach zdalnych, w tym za pośrednictwem usług dostępnych w serwisie e-Urząd Skarbowy.

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa rozwijają centralną infolinię KAS. Jej główną zaletą - dzięki mechanizmowi uwierzytelnienia telePIN-em - jest możliwość uzyskania przez telefon informacji objętych tajemnicą skarbową. Teraz taką możliwość mają już mieszkańcy sześciu województw: dolnośląskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podlaskiego i wielkopolskiego. W kolejnych miesiącach dołączą następne województwa.

Klienci mogą również załatwić swoje sprawy podatkowe przez internet w serwisie e-Urząd Skarbowy, dzięki bezpiecznym formom logowania z wykorzystaniem platformy login.gov.pl. Korzystając z e-Urzędu Skarbowego klienci i ich pełnomocnicy mają możliwość załatwienia większości spraw bez wizyty w urzędzie skarbowym. W czasie webinarium dla podmiotów obsługujących podatników eksperci wyjaśniali, w jaki sposób księgowy lub doradca podatkowy mogą wykorzystać te narzędzia do efektywniejszej obsługi klientów.

Zbudowaliśmy system CRM, który pomaga naszym konsultantom udzielać spersonalizowanej odpowiedzi podczas rozmowy z klientem. Dzięki temu mogą udzielać odpowiedzi na większość nurtujących klientów pytań. Jeśli wymagają one np. specjalistycznej wiedzy, mogą zarezerwować klientowi wizytę w lokalnym urzędzie skarbowym, u pracownika specjalizującego się w danym obszarze zagadnień. W 2025 r. planujemy wprowadzić również możliwość bezpiecznego przełączenia rozmowy telefonicznej do pracownika w lokalnym urzędzie skarbowym. Cały czas istnieje też możliwość zadzwonienia „na biurko" konkretnego pracownika, jeśli klient dostał pismo dotyczące np. konkretnego postępowania. W takim piśmie jest podany numer telefonu, na który można zadzwonić.

– mówi Sylwia Zdebiak, dyrektor Departamentu Relacji z Klientami w Ministerstwie Finansów.

Konto organizacji z nowymi funkcjonalnościami

Księgowi i doradcy podatkowi mogą skorzystać z tych ułatwień na różne sposoby, w zależności od tego kogo reprezentują. Obsługujący przedsiębiorców, fundacje i stowarzyszenia mogą wykorzystywać funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Tą drogą można szybko i wygodnie wyrazić zgodę na otrzymywania korespondencji na konto w e-US, składać pisma do organów podatkowych, bezpłatnie występować o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, składać zawiadomienia i przeglądać dane rejestracyjne organizacji, czy wygenerować raport podatnika. Aby skorzystać z tych funkcjonalności, wystarczy, że organizacja złoży wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji dla osoby fizycznej, do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego. Wniosek dostępny jest na stronie podatki.gov.pl.

Od kwietnia organizacje nie muszą już upoważniać pełnomocników, aby rozliczać się elektronicznie, ponieważ użytkownik konta organizacji może złożyć deklaracje z poziomu konta tej organizacji w e-Urzędzie Skarbowym.

– mówi Sylwia Zdebiak.

Użytkownik konta organizacji – podobniej jak pełnomocni ogólny - może też z wykorzystaniem swojego telePIN-u uzyskać na infolinii KAS informacje objęte tajemnicą skarbową, dotyczące organizacji, które reprezentuje.

Kiedy potrzebne jest pełnomocnictwo

Aby księgowi i doradcy podatkowi, świadczący usługi na rzecz osób fizycznych, mogli działać w imieniu swoich klientów we wszystkich sprawach podatkowych, powinni uzyskać pełnomocnictwo ogólne (PPO-1). Dzięki temu, dzwoniąc na infolinię i uwierzytelniając się swoim osobistym telePIN-em, będą mieli możliwość uzyskiwania informacji dotyczących klientów, których reprezentują.

Pracujemy nad funkcjonalnością, która zapewni dostęp do konta osoby fizycznej w e-Urzędzie Skarbowym innej osobie fizycznej. Dzięki temu rozszerzymy dostęp do informacji podatkowej dla podmiotów obsługujących podatników.

– zapowiada Sylwia Zdebiak.

Eksperci resortu finansów wskazują, że do czasu udostępnienia tej funkcjonalności pełnomocnikom osób fizycznych przydatne w bieżącej obsłudze klientów mogą być usługi dostępne w e-Urzędzie Skarbowym: Raport Podatnika i Rozliczenia.

Te funkcjonalności umożliwiają wygenerowanie przez podatnika dedykowanych raportów, które zawierają informacje niezbędne do załatwienia większości spraw podatkowych.

– radzi Sylwia Zdebiak.

Na przykład w Raporcie Podatnika, znajdują się m.in.: informacje o ewentualnych zaległościach podatkowych, o prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym, rozliczeniach zaliczek i deklaracji podatkowych, dane o rachunkach bankowych w tym mikrorachunku podatkowym, wykaz pełnomocników i ich uprawnienia, informacje o przynależności do grupy VAT lub kapitałowej oraz wszelkie dane identyfikacyjne i adresowe, w tym dotyczące formy opodatkowania.

Z kolei w Rozliczeniach są informacje dotyczące zaksięgowanych deklaracji, zeznań podatkowych, rozliczeń, dokonanych wpłat i zrealizowanych zwrotów oraz inne szczegóły rozliczeń np. informacje o błędnych deklaracjach.

Centralna infolinia, jednolite procedury

Wdrożenie centralnej infolinii KAS zapewni też ujednolicenie procedur i procesów w całym kraju.

Z informacji, które do nas trafiają wynika, że zdarzają się przypadki, w których różne urzędy skarbowe wymagają np. innych dodatkowych dokumentów do wniosków o wydanie zaświadczeń. Centralizacja infolinii wiąże się z ustaleniem jednolitych procedur w całym kraju. To powinno ułatwić pracę księgowym czy doradcom podatkowym, reprezentującym klientów pozostających we właściwości różnych urzędów skarbowych, a także samym podatnikom.

– zapowiada Sylwia Zdebiak.

Komfortowo w placówce

Jeśli klient lub jego reprezentant wolą załatwić sprawy w placówce, to mogą skorzystać z opcji umawiania wizyty w urzędzie skarbowym. Na spotkanie z pracownikiem urzędu można się umówić samodzielnie przez internet, telefonicznie lub osobiście w urzędzie skarbowym. Można też poprosić o to konsultanta na infolinii KAS. Rezerwując wizytę, klient może skorzystać z dostępnego katalogu spraw i wyszukiwarki usług, można również dodać komentarz ze wskazaniem danego urzędnika lub konkretnej sprawy.

Dzięki umówieniu wizyty, klienci nie tracą czasu stojąc w kolejce. Przychodzą na ustaloną godzinę i ekspert jest do ich dyspozycji przez określony przy zgłoszeniu czas. To ważne dla klientów, a w szczególności pełnomocników, którzy mogą w ten sposób rozplanować sobie dzień pracy i mieć pewność, że w danym terminie załatwią swoje sprawy.

– wyjaśnia Sylwia Zdebiak. 

Kolejne webinarium dla klientów

Przypominamy, że już 15 maja, o godzinie 10.00, odbędzie się webinarium skierowane do podatników. Eksperci będą podpowiadali krok po kroku jak ustawić telePIN. Wyjaśnią też jak uwierzytelnić się w czasie rozmowy telefonicznej. Podadzą też przykłady spraw, w których kontakt telefoniczny i przez internet będzie umożliwiał załatwienie sprawy bez konieczności wizyty w urzędzie.

Do webinarium będzie można dołączyć pod poniższym linkiem:

Link: webinarium z 9 maja dla podmiotów obsługujących podatników na stronie podatki.gov.pl

Materiały

Prezentacja - webinarium dla podmiotów obsługujących podatników (pdf 4.29MB)

 link otwiera nowe okno w serwisie https://www.podatki.gov.pl/ksef/