Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw

    Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw

    Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw

    Przyjmowanie i rozpatrywanie petycji

    Przyjmowanie i rozpatrywanie petycji odbywa się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 lipca 2014 r.
    o petycjach (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 870 z późn. zm.).

    Petycję składa się w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

    Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.

    Petycja powinna zawierać:

    • oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
    • wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów;
    • oznaczenie adresata petycji;
    •  wskazanie przedmiotu petycji,
    • jeżeli petycja składana jest w formie pisemnej – podpis podmiotu wnoszącego petycję albo podpis osoby reprezentującej podmiot wnoszący petycję (w przypadku gdy podmiotem wnoszącym petycję nie jest osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów),
    • jeżeli petycja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej – adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję.

    Petycja może być składana w interesie podmiotu trzeciego za jego zgodą. W takim przypadku petycja powinna dodatkowo zawierać, oprócz spełnienia wymagań wymienionych powyżej: - imię i nazwisko albo nazwę podmiotu trzeciego, - miejsce zamieszkania albo siedzibę podmiotu trzeciego, - adres do korespondencji lub adres poczty elektronicznej podmiotu trzeciego, - zgodę podmiotu trzeciego wyrażoną w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

    O tym, czy pismo jest petycją, decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna
    Petycje niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.

    Składanie skarg i wniosków

    Skargi i wnioski są przyjmowane i rozpatrywane na podstawie przepisów Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 ze zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg
    i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).

    Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

    Zgodnie z art. 221 § 3 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego skargi i wnioski można składać
    w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.

    Skargi oraz wnioski powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) oraz adres wnoszącego skargę lub wniosek.
    Na podstawie § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.

    Skargi i wnioski można wnosić:

    • bezpośrednio w siedzibie Urzędu Skarbowego w Zwoleniu przy ul. Wojska Polskiego 39 w dni robocze od poniedziałku do piątku, w godzinach urzędowania (7:30–15:30),
    • drogą pocztową na adres: Urząd Skarbowy w Zwoleniu, ul. Wojska Polskiego 39, 26-700 Zwoleń,
    • faksem pod nr tel. (48) 676 35 47 w.125,
    • pocztą elektroniczną na adres mailowy: us.zwolen@mf.gov.pl,
    • elektroniczną skrzynką podawczą ePUAP: vwb0h466r5.


    W przypadku ustnego wniesienia skargi lub wniosku wyznaczony pracownik Urzędu Skarbowego w Zwoleniu sporządza protokół przyjęcia skargi lub wniosku, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie.