Krajowy Telefon Interwencyjny KAS
Całodobowy bezpłatny telefon interwencyjny: 800 060 000
Krajowy Telefon Interwencyjny KAS (KTI KAS) służy przyjmowaniu informacji na temat:
- naruszeń przepisów prawa podatkowego,
- naruszeń przepisów prawa celnego,
- opinii dotyczących funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej.
Dodatkowo utworzono elektroniczny formularz do zgłaszania nieprawidłowości i potencjalnych zagrożeń. Prosimy o odpowiedzialne korzystanie z formularza.
Informacje możesz przekazać także na adres e-mail: powiadomKAS@mf.gov.pl.
Każda otrzymana informacja jest wnikliwie analizowana i we właściwy sposób wykorzystywana.
Każda wiadomość o łamaniu prawa jest dla nas cenna. Skuteczna walka z przestępczością to więcej pieniędzy w krajowym budżecie na drogi, szkoły, szpitale i inne wydatki publiczne. Jeżeli masz informacje, które mogą nam w tym pomóc, nie zostawiaj ich dla siebie, powiadom Krajową Administrację Skarbową.
Informacja dla sygnalistów dotycząca zgłoszeń zewnętrznych
w rozumieniu ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów
Jeśli posiadasz informację o naruszeniu prawa, uzyskaną w kontekście związanym z pracą i dotyczy ona dziedzin, które są we – właściwości Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (województwo mazowieckie) możesz je zgłosić korzystając z poniższego trybu!
Zgłoszenie zgodnie z właściwością przyspiesza podjęcie działania przez urząd.
Jakie naruszenia prawa możesz zgłosić?
Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące obszarów wymienionych w art. 3 ust. 1 ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Możesz zgłosić do nas działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, do którego już doszło albo dopiero prawdopodobnie dojdzie, dotyczące interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej.
Informacja o naruszeniu prawa w podmiocie prawnym to również:
- uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa;
- informacja dotycząca próby ukrycia naruszenia prawa.
Pamiętaj! Jeżeli naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach organizacji, w której jesteś zatrudniony/a lub pełnisz służbę i uważasz, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych, zachęcamy Cię do dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
Zgłoszenie wewnętrzne jest najlepszym sposobem na przekazanie informacji osobom, które mogą przyczynić się do wczesnego i skutecznego wyeliminowania zagrożeń dla interesu publicznego. Chodzi o to, aby odpowiednie informacje docierały szybko do osób, które dysponują największymi możliwościami zbadania danego problemu oraz uprawnieniami do jego rozwiązania.
Kto może zgłosić naruszenie prawa?
Zgłoszenia może dokonać osoba, która posiada informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą.
Co powinno zawierać zgłoszenie zewnętrzne?
Zgłoszenie zewnętrzne powinno zawierać:
- szczegółowy opis zgłaszanego naruszenia prawa, w tym kiedy, gdzie, w jaki sposób doszło do naruszenia prawa;
- wskazanie osoby, która dokonała, zamierza dokonać naruszenia prawa;
- dowody na poparcie zgłoszenia (jeśli są dostępne);
- dane umożliwiające kontakt, jeżeli sygnalista chce otrzymać informację zwrotną w związku z dokonanym zgłoszeniem, a także w celu uzyskania informacji o ostatecznym wyniku postępowania wyjaśniającego wszczętego w związku z dokonanym zgłoszeniem;
- informację, czy sygnalista wyraża zgodę na ujawnienie swej tożsamości;
- podpis sygnalisty.
Warunki objęcia ochroną sygnalisty
Z chwilą dokonania zgłoszenia uzyskujesz ochronę jako sygnalista, pod warunkiem że masz uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie jego dokonywania oraz stanowi informację o naruszeniu prawa.
Przed dokonaniem zgłoszenia sprawdź - w zakresie, w jakim pozwalają na to okoliczności - czy informacja jest dokładna i wiarygodna. Ochrona przestanie Ci przysługiwać jeśli okaże się, że informacja wykazana przez Ciebie w zgłoszeniu jest nieprawdziwa.
Co grozi za zgłaszanie naruszeń, do których nie doszło?
Sygnalista może liczyć na ochronę pod warunkiem, że jego zgłoszenie opiera się na uzasadnionych podstawach.
Osoba, która zgłasza lub ujawnia publicznie informacje, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Postępowanie z przyjętym zgłoszeniem
Twoje zgłoszenie zostanie poddane weryfikacji, pod kątem czy stanowi ono zgłoszenie w rozumieniu ustawy.
Po dokonaniu weryfikacji zostanie wybrany tryb postępowania ze zgłoszeniem zewnętrznym.
Na dane kontaktowe, które wskażesz w zgłoszeniu, w terminie 7 dni otrzymasz potwierdzenie jego przyjęcia.
Wyjaśnienie informacji będącej przedmiotem zgłoszenia lub przedstawienie dodatkowych informacji
Zarówno na etapie wstępnej weryfikacji zgłoszenia jaki i w trakcie działań następczych możemy zwrócić się do Ciebie, o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, które mogą być w Twoim posiadaniu.
Informacja zwrotna
Informacja zwrotna to informacja na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań. Działaniami takimi może być, np. wszczęcie postępowania kontrolnego, postępowania wyjaśniającego.
Informację zwrotną otrzymasz, w terminie nieprzekraczającym 3 miesiące od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, a w uzasadnionych przypadkach w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia jego przyjęcia.
Przekażemy Ci również informację o ostatecznym wyniku postępowania wyjaśniającego, wszczętego na skutek zgłoszenia zewnętrznego, w której wskażemy czy doszło, bądź nie do naruszenia prawa.
Zasady poufności
Dane sygnalisty podlegają szczególnej ochronie i są przetwarzane tylko przez osoby upoważnione. Osoby te są obowiązane do zachowania tajemnicy w zakresie informacji
i danych osobowych, które uzyskały w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, oraz podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywały tę pracę.
Procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, podejmowania działań następczych przez Izbę Administracji Skarbowej w Warszawie oraz przetwarzanie danych osobowych, dotyczących tych zgłoszeń, uniemożliwiają uzyskanie dostępu do informacji nieupoważnionym osobom, a także zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.
Ochrona przed działaniami odwetowymi
Wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe. Działaniem odwetowym z powodu zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacji jest także próba lub groźba zastosowania jednego z działań, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów.
Zakaz działań odwetowych stosuje się odpowiednio:
- do osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej pomagającej sygnaliście lub z nim powiązanej, w szczególności takiej, która go zatrudnia,
- do osoby pomagającej w zgłoszeniu oraz osoby powiązanej z sygnalistą.
Dodatkowe środki ochrony
Przepisy przewidują dodatkowe środki ochrony sygnalisty, między innymi:
- prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienie w przypadku sygnalisty, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych. Minimalna wartość odszkodowania została określona w wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej
w poprzednim roku, ogłaszanego do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego; - zgłoszenie dokonane przez sygnalistę nie może być podstawą odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą;
- postanowienia umowne, które bezpośrednio lub pośrednio wyłączają albo ograniczają prawo do dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego albo przewidują stosowanie środków odwetowych, są nieważne.
Warunki, na jakich sygnalista jest chroniony przed ponoszeniem odpowiedzialności za naruszenie poufności określa art. 16 ustawy o ochronie sygnalistów.
Zasady przetwarzania danych osobowych
Zasady przetwarzania danych osobowych odnoszą się do:
- Ochrony poufności
- Zgody na ujawnienie tożsamości
- Wyjątku dotyczącego zgody
- Niezbędności i minimalizacji
- Przechowywania i usuwania danych
- Informowania osób wskazanych w zgłoszeniu
- Ograniczenia w realizacji prawa dostępu do danych osobowych
- Przechowywania danych osobowych w zakresie zgłoszeń zewnętrznych
- Zasad ochrony danych osobowych
- Realizacji obowiązku informacyjnego wobec sygnalisty
Pamiętaj! Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie przyjmuje zgłoszenia, które dotyczą dziedzin będących w jego właściwości. Zgłoszenia dotyczące innych obszarów, prześlij do właściwego organu publicznego lub Rzecznika Praw Obywatelskich.
Jak zgłosić naruszenie prawa?
Informację możesz zgłosić:
- na adres poczty elektronicznej – sygnal.ias.warszawa@mf.gov.pl;
- przez umieszczenie zgłoszenia w skrzynce na listy znajdującej się na parterze w budynku Izby Administracji Skarbowej w Warszawie ul. Felińskiego 2B naprzeciwko recepcji z dopiskiem „Do rąk własnych Naczelnika Wydziału Kontroli Wewnętrznej";
- osobiście bezpośrednio osobie upoważnionej, ustnie bądź w postaci papierowej;
- pocztą na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie, 01-513 Warszawa ul. Alojzego Felińskiego 2B z dopiskiem „Do rąk własnych Naczelnika Wydziału Kontroli Wewnętrznej".
Ważne: Jeśli chcesz zgłosić informację o naruszeniu prawa osobiście w budynku Izby Administracji Skarbowej w Warszawie, wyślij wiadomość na adres poczty elektronicznej podając kontakt do siebie, a osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń umówi z Tobą termin spotkania w ciągu 14 dni.
Pamiętaj, aby w zgłoszeniu podać adres do kontaktu. Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane. Brak adresu do kontaktu uniemożliwi nam wypełnienie obowiązków informacyjnych dotyczących zgłoszenia oraz uzyskanie od Ciebie dodatkowych informacji związanych ze zgłoszeniem.
Zgłaszanie działań odwetowych
Działania odwetowe możesz zgłosić za pośrednictwem następujących kanałów:
- na adres poczty elektronicznej – sygnal.ias.warszawa@mf.gov.pl;
- osobiście bezpośrednio osobie upoważnionej, ustnie bądź w postaci papierowej przez umieszczenie zgłoszenia w skrzynce na listy znajdującej się na parterze w budynku Izby Administracji Skarbowej w Warszawie ul. Felińskiego 2B naprzeciwko recepcji z dopiskiem „Do rąk własnych Naczelnika Wydziału Kontroli Wewnętrznej";
- pocztą na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie, 01-513 Warszawa ul. Alojzego Felińskiego 2B z dopiskiem „Do rąk własnych Naczelnika Wydziału Kontroli Wewnętrznej".
Dane kontaktowe do Rzecznika Praw Obywatelskich
Al. Solidarności 77
00-090 Warszawa
800 676 676 - połączenie bezpłatne z telefonów stacjonarnych oraz komórkowych
(22) 551 77 91 połączenie płatne, zgodnie z cennikiem operatora
Materiały
- Zarządzenie nr 190/2024 Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 30 grudnia 2024 r. zmieniające zarządzenie w sprawie procedury dokonywania zgłoszeń zewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Izbie Administracji Skarbowej w Warszawie (plik pdf 170 KB)
- Zarządzenie Nr 182/2024 Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 16 grudnia 2024 r. w sprawie procedury dokonywania zgłoszeń zewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Izbie Administracji Skarbowej w Warszawie (plik pdf 255 KB)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.